Boję się mówić! - Mutyzm, fobia społeczna – diagnoza i terapia
10-godzinny warsztat
Termin szkolenia:
Wkrótce nowy termin
Miejsce szkolenia:
siedziba OTPB MENSANA ul. Długa 64/6, Kraków
Odbiorcy szkolenia:
Psycholodzy, psychiatrzy, terapeuci, pedagodzy, nauczyciele oraz studenci powyższych kierunków.
Cele szkolenia:
- Przedstawienie obrazu klinicznego mutyzmu, fobii społecznej u dzieci i młodzieży,
- Umiejętność przeprowadzenia diagnozy,
- Planowanie i organizacja pracy terapeutycznej z dzieckiem i jego rodziną,
- Omówienie technik terapeutycznych wykorzystywanych w pracy z pacjentem.
Forma prowadzenia zajęć:
Krótki wstęp teoretyczny, prezentacja i omówienie przypadków, prezentacja i ćwiczenie konkretnych technik terapeutycznych indywidualnie i w grupach, prezentacje multimedialne.
Korzyści z uczestnictwa:
Dzięki nabytej wiedzy i poznanym umiejętnościom uczestnicy będą:
- potrafili dokonać diagnozy, zrozumieć problem dziecka i rodziny,
- zaplanować przebieg leczenia (terapii) zgodnie z celami terapeutycznymi,
- poprowadzić terapię dziecka z mutyzmem i fobią społeczną.
Koszt:
280 zł
O zakwalifikowaniu do szkolenia decyduje przesłanie formularza zgłoszeniowego oraz wniesienie opłaty za kurs.
Uwaga! Brak opłaty jest traktowany jak rezygnacja ze szkolenia!
Program szkolenia:
1. Jak żyć z lękiem (w kontekście omawianych zaburzeń)? - rozumienie zaburzenia i świata dzieci i młodzieży:
- Objawy,
- Klasyfikacja,
- Etiologia,
- Diagnoza różnicowa,
- Ocena nasilenia objawów – metody diagnostyczne.
2. Organizacja pracy terapeutycznej:
- Omówienie natury lęku,
- Psychoedukacja (dziecka, rówieśników, rodziny),
- Leczenie - omówienie różnych technik poznawczo-behawioralnych wykorzystywanych w terapii zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży (wywiad, obserwacja, tworzenie hierarchii sytuacji lękowych, pomiar lęku, monitorowanie lęku – tabela tropienia lęku, tworzenie behawioralnego systemu nagród, identyfikowanie emocji, myśli, funkcjonalna analiza zachowania, techniki relaksacyjne, terapia ekspozycyjna: planowanie i przeprowadzanie), trening umiejętności społecznych.
- Tworzenie strategii postępowania z dzieckiem - omówienie założeń interwencji w szkole – wytyczne AACAP,
- Terapia mutyzmu i lęku społecznego w szkole,
- Konstruowanie program powrotu dziecka z zaburzeniami lękowymi do szkoły,
- Rola rodziców w procesie terapeutycznym.
Prowadzący:
mgr Iwona Dąbrowska - Psycholog, Certyfikowany Psychoterapeuta Poznawczo-Behawioralny, pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej. Specjalizuje się w: psychoterapii młodzieży i dorosłych (głównie zaburzenia lękowe), terapii zaburzeń emocjonalnych (m.in. moczenie nocne, tiki, mutyzm), terapii zaburzeń rozwojowych (m.in. autyzm, Zespół Aspergera), terapii zaburzeń zachowania (ADHD, ODD), terapii Integracji Sensorycznej.
Każdy uczestnik szkolenia dostanie bogaty zestaw materiałów w formie elektronicznej, oraz certyfikat Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli jednocześnie potwierdzający udział w 10 godzinach szkolenia w terapii poznawczo – behawioralnej.